Studiemiljøet
Undervisningsmiljøloven
Studerende på danske skoler og universiteter er dækket af loven om undervisningsmiljø. Hensigten med loven er at sikre et godt undervisningsmiljø, så undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Samtidig skal studiemiljøet fremme de studerendes muligheder for udvikling og læring. Loven omfatter altså det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Hvordan arbejder vi med studie- og undervisningsmiljø?
På IT-Universitetet arbejder vi målrettet med at kortlægge problemer i undervisningsmiljøet. Du kan læse om hvilke parametre, der måles på, den seneste rapport samt studienævnets handleplan og tiltag her:
Find nyeste studiemiljødata fra ITU indsamlet efteråret 2023 her
Find Study Environment Assessment Action Plan 2024- 2028 her (engelsk)
Find the Study Environment Assessment Action Plan 2021-2024 her (engelsk)
Find Study Environment Assesment 2021 Tabe report her (engelsk)
Find Study Environment Assesment 2021 Open answers report her (engelsk)
Find Study Environment Assessment 2020 Table report her (engelsk)
Find Study Environment Assessment 2020 Open answers report her (engelsk)
Study Environment Assessment 2020 Report elaborating on Bullying, Harassment and Discrimination her (engelsk)
ITU anvender data fra Danmarks Studieundersøgelse. Undersøgelsen samler resultater fra Uddannelseszoom, Læringsbarometeret, modulet TRIV udarbejdet af Uddannelses- og Forskningsministeriet og modulet DCUM udarbejdet af Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Læringsbarometeret er en spørgeskemaundersøgelse, som Uddannelses- og Forskningsministeriet gennemfører hvert andet år. Tilføjelsen af DCUM’s modul med spørgsmål om studiemiljøet sikrer, at ITU lever op til de lovpligtige krav.
Hvad er en undervisningsmiljøvurdering (UMV)?
En UMV er en undersøgelse af de studerendes fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Det er et lovkrav, at alle uddannelsessteder udarbejder en skriftlig undervisningsmiljøvurdering minimum hvert tredje år.
Undervisningsmiljøvurderingen skal som minimum indeholde fire elementer:
- Kortlægning af det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø
- Beskrivelse og vurdering af eventuelle problemer
- Udarbejdelse af handlingsplaner
- Retningslinjer for opfølgning på handlingsplaner
Det er et krav, at de studerende inddrages i arbejdet. Med kravet om inddragelse følger også, at de studerende har et medansvar for at tilvejebringe og opretholde et godt undervisningsmiljø.
Formålet med UMV’en
Formålet med undersøgelsen er at pege på forhold i undervisningsmiljøet, der med fordel kan ændres på.
På IT-Universitetet står Studienævnet for opfølgning af resultaterne vedrørende undervisningsmiljøet fra Læringsbarometeret. De studerende inddrages gennem Studienævnet, Subject Area Teams, Student Council samt andre relevante grupper med studenterrepræsentation.