Prisvindende opgave: Unge vil have medindflydelse, når de investerer
Et koncept for en investeringsapp målrettet unge sikrede to studerende fra Digitale Medier og Design FA’s bachelorprisopgave 2018. Prisen blev overrakt på Finance IT Day på ITU onsdag den 14. november – og den medfølgende check på 30.000 kroner skal naturligvis investeres.
Institut for Digital DesignUddannelsepriserfintechapps
Skrevet 14. november 2018 11:11 af Vibeke Arildsen
Aktieinvestering har måske ry for at være en aktivitet forbeholdt de ældre og velhavende dele af befolkningen, men faktisk er også unge ’millenials’ interesserede i at placere en del af opsparingen i værdipapirer.
I deres bachelorprojekt foretog Emil Malthe Bæhr Christensen og Mathias Rose en spørgeskemaundersøgelse blandt godt 300 unge mellem 18 og 29 år om deres erfaring med og syn på aktieinvestering.
Undersøgelsen viste, at mens kun et mindretal i aldersgruppen allerede investerer, er hele 76 procent interesserede i at komme i gang. Størstedelen føler dog, at de mangler viden om aktiemarkedet, og mange mener heller ikke, at de har penge nok på kontoen.
Investeringsapp for begyndere
Hvad skal man så lægge vægt på, når man designer en investeringsservice målrettet de mange investeringsparate unge? De to studerendes undersøgelse og opfølgende interviews peger blandt andet på, at de unge ønsker stor medindflydelse på, hvor sparepengene skal lægges.
For de unge er det ikke nok at gå ned i banken med en pose penge og bede dem om at forvalte pengene.
Emil Malthe Bæhr Christensen, bachelor i Digitale Medier og Design
”For de unge er det ikke nok at gå ned i banken med en pose penge og bede dem om at forvalte pengene. Investering er sjovt for dem, fordi de selv kan være med til at påvirke resultatet.
Det problematiske er selvfølgelig, at man også risikerer at tabe sine penge,” fortæller Emil.
De to studerende udviklede derfor et koncept til en investeringsapp, der på én gang imødekommer de unges ønske om medindflydelse og minimerer risikoen for at lave begynderfejl.
Appen med navnet ’Peanuts’ giver brugeren et overskueligt overblik over investeringsmulighederne. Til forskel fra eksisterende investeringsapps som Danske Banks June, kan brugeren vælge at investere i indexfonde med specifikke temaer som innovation, grøn energi og ejendomme. Samtidig giver appen mulighed for at investere meget små beløb, så brugeren kan lære at investere uden at satse hele butikken – learning by doing.
Rent teknisk udnytter konceptet mulighederne i EU’s nye open banking-direktiv PSD2, der giver tredjepartsudviklere lov til at tilgå bankkunders data, hvis brugeren giver samtykke til det.
Forståelse for, hvad kunderne vil have
Peanuts-konceptet var så overbevisende, at projektet løb med FA’s bacheloropgavepris.
”Juryen sagde, at opgaven udviste en stor forståelse for forretningsudfordringerne i finanssektoren og for, hvad kunderne vil have. I demonstrerede, at I har evnen til at drive en designproces hele vejen fra indsamling af information, til skabelsen af Peanuts med få ressourcer, til test af prototypen på den relevante målgruppe,” sagde FA’s direktør Mariane Dissing ved prisoverrækkelsen.
Med æren følger en pengepræmie på 30.000 kroner. Og den skal selvfølgelig investeres.
”Jeg har tænkt mig at investere i en indexfond,” siger Emil.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk