ITU-studerende koder jobplatform til flygtninge
Seks softwarestuderende har brugt et semester på at udvikle en prototype for startup’en The Seed, som står bag et digitalt værktøj til flygtninge på det danske arbejdsmarked. Nu skal prototypen testes og videreudvikles i samarbejde med jobcentre og kommuner.
Institut for DatalogiUddannelseSamarbejdersoftwarestudieliv
Skrevet 27. maj 2019 08:37 af Vibeke Arildsen
Kan teknologi hjælpe flygtninge med at komme i job?
Det er i hvert fald visionen hos startup-virksomheden The Seed. Med et nyt digitalt værktøj vil virksomheden introducere flygtninge til det danske arbejdsmarked og matche dem med arbejdsgivere ved hjælp af data genereret via læringen.
Et koncept, som seks ITU-studerende har brugt en stor del af foråret på at omsætte til kode – i tæt samarbejde med virksomheden. Samarbejdet er en del af et kursus på andet år af ITU’s bacheloruddannelse i Softwareudvikling.
Byggede platform fra bunden
Udfordringen gik på at bygge en prototype, som The Seed kan bruge til at teste og videreudvikle deres produkt sammen med de virksomheder, jobcentre og flygtninge, som skal bruge læringsværktøjet.
Fordi virksomheden ikke selv har it-folk ansat, skulle gruppen starte helt fra bunden med at udvikle både platformen og alle de bagvedliggende funktioner. Og det har været både udfordrende og sjovt, fortæller Jonas Kobberø og Caspar Olesen, to af gruppens medlemmer.
”Der var ikke noget, da vi startede, så vi har bygget det hele op fra bunden af, hvilket har været sjovt og givende. Men det har også været udfordrende, at vi selv skulle finde ud af, hvad vi skulle bygge det i, og hvordan,” siger Caspar.
Godt indblik i den virkelige verden
I tidligere projekter på studiet har vi bare kørt på selv og truffet beslutninger på egen hånd. Her skulle vi lige huske på, at der er andre, der skal bruge det, vi laver. Det har været rigtig lærerigt.
Caspar Olesen, studerende på Softwareudvikling
En af udfordringerne har været at skulle indtænke brugervenlighed for både de flygtninge, der skal tage kurserne, og for administratorerne, som skal oprette kurser og holde platformen i gang. Projektet har også lært gruppen en masse om at kommunikere og samarbejde med ikke-teknikere, fortæller Casper:
”I tidligere projekter på studiet har vi bare kørt på selv og truffet beslutninger på egen hånd. Her skulle vi lige huske på, at der er andre, der skal bruge det, vi laver. Det har været rigtig lærerigt.”
Og det er erfaring, som de studerende nu kan tage med sig, når de engang skal finde til rette på en arbejdsplads.
”Projektet har givet et godt indblik i, hvordan tingene foregår i den virkelige verden. Nu vil det være lettere for os at træde ind i et team, fordi man ved, hvordan arbejdsgangene er,” siger Jonas.
Prototype klar til tests
Også Guled Waise og Lizette Taguchi, som står bag The Seed, har været glade for samarbejdet.
Det er jo de studerende, der har den tekniske ekspertise, så vi har været meget åbne over for deres forslag til, hvordan produktet kunne blive bedre.
Lizette Taguchi, co-founder, The Seed
”Samlet set har vi fået maksimalt ud af det, og det er måske fordi, vi ikke har haft en hierarkisk tilgang. Vi har set det som at vi skaber noget sammen. Det er jo de studerende, der har den tekniske ekspertise, så vi har været meget åbne over for deres forslag til, hvordan produktet kunne blive bedre. Så gennem processen har vi løbende adapteret vores idé om, hvad produktet skulle kunne,” siger Lizette.
I dag står virksomheden med en prototype, som de nu skal fylde indhold i og teste med de første brugere henover sommeren. Og som nemt kan videreudvikles – også af folk, der ikke er softwareudviklere.
”De studerende har givet os et redskab, som vi kan videreudvikle på, og de har været gode til at dokumentere, så andre i fremtiden kan se helt præcist, hvad de har lavet,” siger Guled.
Det har været spændende at udvikle noget for en rigtig virksomhed. Det handler ikke kun om at få en god karakter.
Jonas Kobberø, studerende på Softwareudvikling
For Jonas og Caspar har noget af det bedste ved projektet været at få lov til at udvikle et produkt, der snart skal ud at flyve i virkelighedens verden.
”Det har været spændende at udvikle noget for en rigtig virksomhed. Det handler ikke kun om at få en god karakter. Det er motiverende, at det her faktisk skal bruges til noget,” siger Jonas, som også er glad for at have hjulpet en mindre virksomhed med en socialt ansvarlig profil.
Vandt pris på 15.000 kroner
Gruppen præsenterede sit afsluttede projekt i midten af maj ved en ceremoni på ITU sammen med de 16 øvrige projektgrupper fra kurset, som har løst opgaver for alt fra banker til energiselskaber og store it-virksomheder. Her løb The Seed-projektet med førstepræmien på 15.000 kroner, doneret af Nordea, for den høje kvalitet i både proces og produkt.
Projektgruppen fejrer førstepræmien med Guled Waise og Lizette Taguchi fra The Seed. Gruppen bestod af Jonas Kobberø, Caspar Olesen, Troels Hein Bünger, Lasse Raatz, Anders Bjerregaard, Christoffer Boye-Hansen samt Scrum Master Sofie Hafstrøm Kristensen og Scrum Coach Ivan Garbacz.
For gruppen er anerkendelsen dog vigtigere end pengepræmien. Og projektet har i den grad givet de studerende lyst til at gå ud og kaste sig over nye udviklingsprojekter.
”Man har bare lyst til at bygge noget mere – helst nu. Nu skal eksamenerne bare overstås, så vi kan komme ud og lave noget sjovt,” siger Caspar.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk