Gør din ledelse klar til blockchain-revolutionen
Forsyningskæder og outsourcing væver i dag virksomheder så tæt sammen, at grænserne mellem dem udviskes. Hvis du vil drage fordel af den udvikling, og de teknologier den hviler på, skal du vende vrangen ud på din ledelse.
Efteruddannelseledelseforretningblockchain
Skrevet 10. september 2021 12:09
Når kryptovalutaer og blockchain-teknologi rammer medierne, er det ofte med historier om Bitcoin-spekulation, højt energiforbrug og lyssky aktiviteter.
Men bag de farverige overskrifter gemmer der sig historien om en hastigt voksende digital økonomi baseret på blockchain og lignende distributed ledger technology (DLT), som frontløbervirksomheder verden over arbejder på at blive en del af.
Ifølge analyse-virksomheden IDC forventes virksomheder globalt at indkøbe løsninger baseret på disse teknologier for over 40 milliarder kroner i 2021, og det vil vokse med 50 procent årligt de kommende år.
At drive forretning på og med blockchains kræver dog en nytænkning af virksomhedens rolle, som for mange vil virke noget radikal. Og det kræver ledere, der forstår at navigere dette hastigt innoverende felt.
”Vi er vant til at opfinde, producere, pakke og udsende et produkt. Sådan fungerer det ikke i distribuerede miljøer. Her skal du være medskaber af værdi i et netværk. Og det kræver et decentraliseret mindset,” forklarer Roman Beck. Han er forskningschef på European Blockchain Center på ITU i København og underviser bl.a. på enkeltfagskurset Ledelse og strategier i blockchainøkonomien.
Bag blockchain-teknologien ligger nemlig en styrende filosofi om decentralisering, som griber ind i selve den måde, vi opfatter vores organisationer og forretningsmodeller.
Grænserne udviskes
Når spørgsmålet i bestyrelseslokaler verden over hidtil har lydt ”Hvordan kan vi integrere blockchain i vores forretningsmodel?” er det grundlæggende det forkerte spørgsmål, der er blevet stillet.
Et bedre spørgsmål er ”Hvordan kan vi tilpasse vores forretningsmodel til blockchain?”.
Det handler om at se netværket som udgangspunktet. Og din virksomhed som blot ét knudepunkt. En aktør, der bidrager med services på og til netværket.
I dag fungerer mange virksomheder reelt allerede sådan, når man ser på de forsynings- og værdikæder, de er en del af, påpeger Roman Beck.
”Vi har svindende grænser mellem mange virksomheder. Nogle virksomheder ved ikke helt, hvor de stopper, og deres service- og underleverandører begynder. De er vævet så tæt sammen.”
Det er den udvikling, som de decentrale netværk tager til næste niveau, og at udnytte potentialet kræver, at man tilpasser og forfiner sin strategi til de vilkår.
”Det kræver, at du tager hele forsyningskæden, hele værdikæden, i betragtning, sammen med de incitament-mekanismer, der er i spil. Det handler om market engineering – hvordan du kan påvirke dit økosystem. Hvordan du kan påvirke andre aktører og stakeholders, så de har incitament til at handle med dig,” siger Roman Beck.
At navigere den boomende blockchain-økonomi kræver derfor en forståelse af blandet andet spilteori og digital serviceøkonomi – begge centrale elementer i ITU’s blockchainkursus på ITU’s masteruddannelse i it-ledelse.
Ledelse på vrangen
Men lad os tage udgangspunkt i noget velkendt: personaleledelse.
Som leder er du vant til at definere og styre adfærden blandt en gruppe mennesker. Ikke med kontrakter, der definerer enhver tænkelig situation – det er håbløst – men med målsætninger, retningslinjer og incitamenter.
Medarbejderne skal gerne være næsten selvkørende.
I dag, hvor virksomheder på grund af outsourcing og lange forsyningskæder ikke længere har alle kompetencer, ressourcer og ydelser samlet hos dem selv, skal denne ledelsestilgang i højere grad anvendes udadtil mod de eksterne partnere.
Ledere skal så at sige vende vrangen ud på deres ledelse. For når eksterne ydelser bliver centrale og forretningskritiske for organisationen, bliver det nødvendigt at påvirke adfærden i økosystemet, forklarer Roman Beck.
“Virksomheder skal tilpasse sig en verden, hvor de ikke har total kontrol. Jo, du har juridiske kontrakter, service level agreements og andre erstatninger, men det er ikke det samme. Der er meget, du ikke kan håndhæve, og det gør det skrøbeligt,” siger han.
Målet er selvkørende systemer
Blockchains og lignende netværk kan skabe sikkerhed omkring dele af aftalerne på tværs af virksomheder og landegrænser.
I hvert fald den del af forretningslogikken, som kan beskrives med computerkode – typisk finansielle kontrakter.
Men der er stadig behov for at sikre, at de andre aktører i netværket agerer som ønsket.
“Det er her market engineering og nudging kommer i spil. Software er ikke perfekt – du kan ikke garantere alt, og dertil kommer, at der er mennesker i den anden ende, hvilket kan skabe alverdens problemer,” forklarer Roman Beck.
Målet er derfor at designe incitamentstrukturer, hvor det for andre på netværket ganske enkelt er den bedste strategi at opføre sig, som du ønsker.
“Det digitale og decentrale mindset handler om at gennemtænke processer, forsyningskæder, værdikæder, så du ved hjælp af blockchain kan gøre store dele af dem næsten selvkørende og selvregulerende.”
Skribent: Andreas Bay-Larsen