Professor Sebastian Risi modtager bevilling til at udvikle neurale netværk
Professor i Digital Design på IT-Universitet Sebastian Risi har modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program til at udvikle komplekse neurale netværk.
Sebastian RisiForskningInstitut for Digital Designalgoritmerkunstig intelligens
Skrevet 20. april 2022 12:22 af Theis Duelund Jensen
Professor Sebastian Risi har netop modtaget en bevilling på ca. 550.000 kroner fra GoodAI Grants Program i forbindelse med sit arbejde inden for såkaldt neural cellular automata (NCA) – systemer, der udvikler sig dynamisk i stil med biologiske processer – hvor forskeren har afsøgt mulighederne for at generere 3D-strukturer af varierende kompleksitet ved hjælp af neurale netværk. Sebastian Risi har ved hjælp af NCA’er fået simple virtuelle maskiner til at gendanne manglende dele og på den måde udvidet mulighederne for brug af såkaldt simulerede morfogenetiske systemer.
Sebastian Risi, som leder Creative AI Lab og deler lederposten i Robotics, Evolution, and Art Lab-forskningsgrupperne på ITU, skal efter planen udvikle såkaldte neural network policies, der kan tilpasse sig forskellige omstændigheder under udførelsen af komplekse reinforcement learning-opgaver, hvor systemet udvikler sig baseret på erfaring. Når en celle i systemet udvikler en policy (kaldet update-reglen), vil systemets tilpasning ikke længere være betinget af reinforcement learning eller evolutionære algoritmer, som er langsomme. I stedet vil systemet være i stand til selv at lære.
Cellular automata er komplekse computersystemer, der styres ved hjælp af enkle regelsæt. Teknologien bruges især til at afprøve mere avancerede modeller, fordi de anskueliggør udviklingen af kompleksitet i netværk bestående af identiske noder.
Et velkendt eksempel på cellular automata-teknologi er spillet Game of Life, som blev udviklet i 1970’erne af den britiske matematiker James Conway. Spillet er et såkaldt zero-player spil. Man interagerer med Game of Life ved at lave en indledende konfiguration, hvorefter man kan observere den følgende udvikling, som spillet selv står for at generere.
”Jeg er glad for at modtage bevillingen og for anerkendelsen af holdets arbejde. Jeg ser frem til at fortsætte projektet og håber, at jeg kan inspirere andre til at arbejde videre i krydsfeltet mellem deep learning og kollektiv intelligens,” siger Sebastian Risi.
GoodAI Grants Program er del af GoodAI, en organisation grundlagt i 2014 med det langsigtede mål at udvikle generel kunstig intelligens, der kan automatisere kognitive processer inden for videnskab, teknologi, forretning og andre områder.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk